"Κάθισε παιδί μου να διαβάσεις". Πώς θα πείσετε το παιδί να μελετήσει στο σπίτι

2013-02-10 22:54

"Θα τα κάνω αργότερα", "δεν μας έβαλε τίποτα", "θα πάμε εκδρομή", "τα ξέρω".  Οι πιο συνηθισμένες δικαιολογίες για να αποφύγει το παιδί να μελετήσει.  Υπάρχει τρόπος να τις ξεπεράσουμε;

Όλοι οι γονείς θα ήθελαν να υπάρχει ένας μαγικός τρόπος να ενθαρρύνουν το παιδί να μελετήσει στο σπίτι.  Δυστυχώς, δεν υπάρχει μαγικό ραβδάκι γι αυτό.  Υπάρχουν όμως κάποιες μέθοδοι που βοηθούν το παιδί να αναπτύξει και να διατηρήσει ένα πρόγραμμα μελέτης.  Για κάποιους γονείς, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει και οι ίδιοι να αλλάξουν τη δική τους στάση απέναντι στη μελέτη και στον τρόπο που παρακινούν ή όχι το παιδί να μελετήσει.

1.      Κατανοήστε τα πλεονεκτήματα της μελέτης στο σπίτι: αν εσείς δεν πιστεύετε ότι έχει σημασία το παιδί να διαβάζει στο σπίτι, θα είναι πολύ δύσκολο να πείσετε το παιδί να κάνει τις εργασίες του. 

·        Η μελέτη στο σπίτι ενισχύει αυτά που διδάχτηκε το παιδί στο σχολείο και δίνει ευκαιρίες περισσότερης εξάσκησης.

·        Πολλές φορές η μελέτη στο σπίτι διδάσκει επιπλέον δεξιότητες που το παιδί δεν διδάχτηκε στο σχολείο λόγω έλλειψης χρόνου ή υλικών.

·        Με τη μελέτη στο σπίτι το παιδί μαθαίνει να είναι συνεπές, υπεύθυνο, να οργανώνει το χρόνο και το χώρο του και να συγκεντρώνεται.

2.      Συμφιλιωθείτε με το γεγονός ότι τα περισσότερα παιδιά δεν αγαπούν τη μελέτη στο σπίτι: όταν υπάρχουν αμέτρητα άλλα πράγματα που μπορούν να κάνουν, είναι δύσκολο να κάνετε τη μελέτη ελκυστική, άρα σταματήστε να προσπαθείτε γι αυτό.  Αυτό δεν σημαίνει ότι εγκαταλείπετε την προσπάθεια.  Σημαίνει ότι πρέπει η προσέγγιση και οι απαιτήσεις σας να βασίζονται στο ότι στα περισσότερα παιδιά δεν αρέσει να μελετούν.

3.      Βοηθήστε το παιδί, μη το αναγκάζετε: Μπορείτε να φωνάξετε να παρακαλέσετε, να απειλήσετε, να δωροδοκήσετε, να χοροπηδήσετε πάνω-κάτω και να κάνετε τούμπες στον αέρα, αλλά καμιά από αυτές τις εξουθενωτικές συμπεριφορές δεν θα πείσουν το παιδί να καθίσει να διαβάσει.  Ναι, μπορεί να αντιδράσουν προσωρινά στις απειλές αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το παιδί και την επόμενη μέρα θα μελετήσει γιατί έχει καταλάβει κάτι.  Θα πρέπει να επαναλάβετε τις απειλές ή ό,τι άλλο κάνατε την προηγούμενη. Αντίθετα, προσπαθήστε να διευκολύνετε τη διαδικασία της μελέτης, όσο είναι δυνατό.

·        Καθιερώστε έναν χώρο ήσυχο και με καλό φωτισμό για να μελετά το παιδί.  Καλό είναι να βρίσκεται μακριά από τον υπολογιστή ή την τηλεόραση ή, αν αυτό δεν γίνεται, οι συσκευές να είναι κλειστές.

·        Βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει ό,τι χρειάζεται για να διαβάσει.  Αν χρειάζεται υλικά για κάποιο project, καλό είναι να τα προμηθευτείτε όσο γίνεται νωρίτερα για να αποφύγετε δικαιολογίες του τύπου: «δεν έχω αυτά που χρειάζομαι».

·        Ενθαρρύνετε το παιδί να σας κρατά ενήμερους για την πρόοδο της μελέτης και για ό,τι ενδιαφέρον προκύψει από αυτή.

4.      Συζητήστε με το παιδί: στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς, καθίστε με το παιδί, ιδιαίτερα αν αυτό είναι μικρό, και συζητήστε για το πώς σκοπεύει να χειριστεί τη μελέτη στο σπίτι.  Έτσι, μπορείτε να θέσετε κανόνες από κοινού, τους οποίους θα χρησιμοποιείτε για να του υπενθυμίσετε ότι ξέφυγε ή για να το επιβραβεύσετε, αν τους ακολούθησε.

·        Συναποφασίστε, όσο αυτό είναι δυνατό, την ώρα της μελέτης.  Αφήστε το παιδί να αισθανθεί ότι έχει κάποιο έλεγχο, δίνοντας του επιλογές για το πότε θα μελετήσει.  Διατηρήστε ένα κάπως σταθερό πρόγραμμα ώστε το παιδί να ξέρει πότε θα διαβάσει.

·        Βρείτε αν υπάρχουν μαθήματα που δυσκολεύεται και δείτε πώς θα το βοηθήσετε. 

·        Καθοδηγήστε το να κάνει πρώτα αυτά που θεωρεί δύσκολα, καθώς θα είναι πιο ξεκούραστο.

·        Αφήστε κάποιες περιόδους όπου το παιδί δεν θα διαβάζει καθόλου, όπως την Παρασκευή το βράδυ, ή την Κυριακή. 

5.      Χρησιμοποιήστε την επιβράβευση για να βρει το παιδί εσωτερικά κίνητρα: Δίνοντας περισσότερη σημασία στην καλή δουλειά και όχι στην κακή ή στα λάθη, τονώνετε τον ενθουσιασμό του παιδιού και τη θέλησή του να συνεχίσει την προσπάθεια.

·        Χρειάζεται προσοχή όταν χρησιμοποιείτε υλικές επιβραβεύσεις για να ολοκληρωθεί η μελέτη.  Το παιδί συνηθίζει να συνδέει το τέλος της μελέτης με υλικές απολαβές και όχι με εσωτερική ικανοποίηση ή καλύτερη μάθηση.

·        Επιβραβεύστε λεκτικά, αλλά να είστε συγκεκριμένοι.  Δηλώστε ότι είστε περήφανοι που το παιδί ήταν οργανωμένο/συγκεντρωμένο κτλ.  Είναι σημαντικό να ορίσετε τον ακριβή λόγο που είστε χαρούμενοι ή περήφανοι ώστε το παιδί να ξέρει ποια συμπεριφορά πρέπει να κρατήσει.

·        Αγνοήστε την κακή συμπεριφορά: όταν το παιδί δεν ακολουθεί τους κανόνες ή δεν κάνει αυτό που πρέπει, προσπαθήστε να μην φωνάξετε.  Πείτε σύντομα αυτό που θέλετε, θυμίστε τη συμφωνία και εκφράστε την απογοήτευσή σας μαζί με την ελπίδα ότι η επόμενη μέρα θα είναι καλύτερη.

·        Επιλέξτε απλές εξωτερικές επιβραβεύσεις: μια βόλτα στο πάρκο, ένα παγωτό, να παίξετε μαζί ένα παιχνίδι.  Έτσι το παιδί συνδέει την καλή επίδοση με περισσότερη διασκέδαση με την οικογένεια.

6.      Δώστε την ευθύνη στο παιδί: είναι απαραίτητο να μάθει το παιδί ότι οι συνέπειες της μελέτης εξαρτώνται από το παιδί και όχι από εσάς.  Με την προϋπόθεση ότι παρέχετε υποστήριξη και ένα δομημένο περιβάλλον και ότι έχετε συμφωνήσει για την ώρα της μελέτης, όποια εργασία δεν έχει ολοκληρωθεί αποτελεί μάθημα για το παιδί για να αναπτύξει υπευθυνότητα.  Αυτό δεν σημαίνει ότι αδιαφορείτε τελείως.  Σημαίνει ότι συνειδητά αφήνετε το παιδί να μάθει να είναι υπεύθυνο.

7.      Αφήστε το παιδί να υποστεί τις συνέπειες: συνήθως δεν αρέσει στους δασκάλους όταν το παιδί πηγαίνει αδιάβαστο.  Αν αρνείται επίμονα να μελετήσει, μην το δικαιολογήσετε την άλλη μέρα στη δασκάλα.  Αφήστε να υποστεί τις συνέπειες στην τάξη.  Είναι σχεδόν σίγουρο ότι πολύ σύντομα θα αρχίσει να μελετά στο σπίτι.

8.      Προσπαθήστε να συγκρατήσετε την παρόρμηση να κάνετε εσείς τις εργασίες του παιδιού: ό,τι ήταν να κάνετε εσείς στο σχολείο το κάνατε όταν έπρεπε.  Τώρα είναι η σειρά του παιδιού.  Παρέχετε βοήθεια όπου χρειάζεται, αλλά το παιδί πρέπει να ολοκληρώσει τις εργασίες του.  Αν έχε λάθη ή να δεν έχει τελειώσει κάτι, αυτό δεν έχει αντίκτυπο σε σας.  Δεν σας ντροπιάζει, δεν σας ρεζιλεύει.  Το λάθος ή η ανολοκλήρωτη εργασία αποτελούν κι αυτά μέρος της γενικότερης μάθησης του παιδιού.  Αν γράψετε εσείς την έκθεση και την άλλη μέρα πάρει «μπράβο», αυτό δεν ανήκει στο παιδί, αλλά σε σας και δεν θα έχετε κανένα λόγο να είστε ικανοποιημένοι.  Επιπλέον, το παιδί, μόλις έμαθε ότι μπορεί να κερδίζει καλούς βαθμούς χωρίς ιδιαίτερη κούραση και απέφυγε τις αρνητικές συνέπειες στην τάξη.  Μαντέψτε ποιος θα γράψει και την επόμενη έκθεση.

9.      «Μελετήστε» κι εσείς την ώρα που μελετά το παιδί: προσπαθήστε να συνδέσετε τις δεξιότητες που μαθαίνει το παιδί με αυτό που κάνετε ως ενήλικες: αν το παιδί κάνει ανάγνωση, διαβάστε κι εσείς ένα βιβλίο.  Αν κάνει μαθηματικά, κοιτάξτε τους λογαριασμούς σας.  Είναι φυσικό αυτό να μην μπορεί να γίνει κάθε μέρα, αλλά αποφύγετε την ώρα που μελετά το παιδί, να βλέπετε τηλεόραση ή να ακούτε μουσική.

Πηγή: http://trelamenoigoneisanisixapaidia.blogspot.gr/